Udfordrende indkøb

Skilt set i Føtex:

Kære kunder

Grundet Corona vil i opleve leveringsudfordringer.

…….

Er det ikke bare vor tid i en nøddeskal? - Og kan vedkommende, der har formuleret den tekst, virkelig ikke selv se komikken?

Jeg gruer for den dag, en eller anden hævder, at nogen udfordrer (læs: problematiserer) en sag unødigt.

Men bemærk også, at det er noget kunderne vil opleve. Det er åbenbart dem, og ikke Føtex, der har den såkaldte udfordring. Det er givetvis en overfortolkning, når jeg synes, det lugter lidt af at fralægge sig ansvaret, men alligevel …

Hvad nu, hvis der på en seddel i en forretningsrude i stedet for “Lukket p.g.a. vandskade”, stod: “Kunderne oplever lukning p.g.a. vandskade”. Hvad forventes kunderne så at gøre ved det? - Troppe op med en spand og en gulvklud?

Nå, ja - og så menes der med oplevelse almindeligvis noget rent subjektivt. Det med leveringerne er altså åbenbart ikke en faktisk kendsgering.

Men hvorom alting er, oplevede jeg i hvert fald den “udfordring”, at Føtex ikke havde den vare, jeg skulle bruge, og jeg måtte begive mig videre i min søgen.

På min vej videre kom jeg forbi et sted, der hedder Jysk kartoffelskralning. Også noget, der rummer en vis komik. Tænk at bygge en virksomhed op gående ud på at skralde kartofler! Men i modsætning til de fortløbende omskrivelser af alting, politisk korrekthed og nypuritanisme fører med sig, siger navnet da i det mindste klart og tydeligt, hvad der foregår derinde.

Jeg endte på fisketorvet. Der er som bekendt mange forskellige forretninger. Jeg bemærkede bl.a. at der er en, der hedder Ønskebarnet. Efter de foregående oplevelser var jeg jo nok blevet stemt lidt ind på alt det med ord. Så jeg kunne ikke lade være med at forestille mig, hvis nogen åbnede en forretning, der hed Uønskede børn.

Normal har jeg hidtil kun kendt fra tv-reklamer, hvor man får at vide, at de er billige. Hvad det er, de er billige med, har jeg hidtil ikke haft nogen anelse om. Så jeg forsøgte mig bl.a. derinde. I Normal havde jeg så en anden besynderlig oplevelse. Mens jeg gik rundt og kiggede, opdagede jeg pludselig, at alle de andre kunder gik den modsatte vej af mig. Åbenbart er forretningen tænkt ensrettet.

Men, men, men …

Hvis du er på Fisketorvet, så prøv at gå ind i Normal, vend dig derefter om mod indgangen og bemærk hvordan man ledes ind i forretningen. Man bliver særdeles tydeligt peget en vej, hvorefter man altså forventes at gå rundt den modsatte vej.

Ført og peget i en bestemt retning, hvorefter man følger den og går med uret rundt? - Nej, nej, nej. Ført og peget i en bestemt retning, hvorefter man forventes at vide (hvor end man så skulle vide det fra), at man skal foretage et skarpt sving i den modsatte retning, for derefter at gå forretningen rundt mod uret.

Ak, ja - man kan opleve meget sådan en dag, hvor man er ude for at finde en bestemt vare!